Rozpórka - cała prawda

Zawieszenie, silnik, dolot, wydech - kwintesencja tuningu.

Rozpórka - cała prawda

Postprzez k.szakul 15 sty 2011, 21:12

Obrazek

Rozpórka – ma na celu usztywnienie ramy auta i zapobieganiu jej swobodnemu odkształcaniu się, co poprawia właściwości jezdne auta, głównie podczas jego wyczynowej (sportowej) eksploatacji. W codziennych warunkach jest to niepotrzebny gadżet. Zdarza się, że są one też lekarstwem na błędy projektowe, bo kto z nas nie słyszał o fakcie wracania aut do fabryki z powodów choćby pękających szyb, na co ma właśnie wpływ sztywność karoserii auta. Po zabiegu wstawienia rozpórki kielichów problem ten znikał- a miało to miejsce choćby w skodzie felicia. Zainstalowanie rozpórek zapobiega skręcaniu, gięciu czy ściskaniu itp. niektórych elementów czy też całej ramy auta, przez co nacisk na koła jest stosunkowo podobny, a co za tym idzie i przyczepność kół do nawierzchni.

Z powyższego schematu rozróżniamy całą masę rozpórek, jest to od groma kilogramów złomu (balastu), przez co potwierdza się słuszność, że ma on tylko sens podczas sportowej eksploatacji auta. Jest to dodatkowy balast, który trzeba uciągnąć.
Mówimy tu o wyczynowych rozpórkach, nie aluminiowych błyskotkach do waszych aut, te drugie choćby na wzgląd na prezencję mają sens bytu. :mrgreen:

Pod spodem kilka animacji typowych sytuacji drogowych i korzyści z posiadania rozpórek.

Obrazek
Obrazek



Obrazek
Obrazek



ObrazekObrazek


Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek


Teraz w odniesieniu do naszych HC

Założenie rozpórki górnej amortyzatorów w naszych HC ma bardziej duchowe znaczenie.
Nie może nieść za sobą nic poza efektem placebo, i dobrego samopoczucia. Wyjaśnienie na poniższych zdjęciach. Dwa auta fabrycznie wyposażone w rozpórki m3 i 350z.
Pomijając moc i samą wagę jednostki napędowej, rzuca się w oczy rozmieszczenie kolumn w tych dwóch autach (jest to spowodowane rozmiarem silnika i rodzajem napędu). Kolumny są w znacznej odległości od ściany grodziowej i podszybia, stąd większe ryzyko odkształceń pokazanych na animacji. W naszych autach Koreańczycy umieścili kolumny w bliskim sąsiedztwie z podszybiem i ścianą grodziową, rozwiązując tym samym problem. Więc jak ktoś zastanawia się nad rozpórką za kilka stów z myślą osiągnięcia cudownych rezultatów, to może się rozczarować, chyba że ma zamiar poważnego użytkowania auta na torze. Bardziej na miejscu jest zrobienie coś z tyłem o czym wspominał jeden z kolegów na forum.
Obrazek
Obrazek

Życzę udanych modów - to mówiłem ja k.szakul :mrgreen:

PS.
Wszystko co jest napisane powyżej to moja opinia jak ktoś ma inne zdanie to zapraszam do dyskusji.
Ostatnio edytowano 15 sty 2011, 23:25 przez k.szakul, łącznie edytowano 4 razy
Samochód: nie posiadam/inny
k.szakul
 
 
Posty: 945
Otrzymał podziękowań: 30 razy
Dołączył(a): 9 lut 2009, 16:40
Lokalizacja: --

PostTen post został usunięty przez k.szakul 15 sty 2011, 23:43.

Rozpórka - cała prawda

Postprzez wiktor1983 16 sty 2011, 19:01

Zgadzam sie z tym w 100% mimo iz sam chcialem zamontowac kawal preta u siebie ale mi to odradzono.
Samochód: HC GK F/L 2.0 16V (2006)
Podpis: Co tak wyje,co tak zapier*ala to Hyundaia widac z dala.
wiktor1983
 
Avatar użytkownika
 
Posty: 412
Otrzymał podziękowań: 1 razy
Dołączył(a): 24 wrz 2008, 22:33
Lokalizacja: Włocławek

Rozpórka - cała prawda

Postprzez MikeOne 16 sty 2011, 19:24

'lubię to!'

No i wszystko jasne. :P
Fajne te obrazki - wszystko elegancko widać. Dobrze też, że zamieściłeś ostatni akapit - HC faktycznie jakoś szczególnie mocno się nie łamie.
Samochód: nie posiadam/inny (2003) || galeria: viewtopic.php?f=23&t=3650
Podpis: "don't marry - use outsourcing" - Corsaire77 '2012
MikeOne (Klubowicz)
Klubowicz
 
Avatar użytkownika
 
Posty: 3051
Otrzymał podziękowań: 12 razy
Dołączył(a): 17 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Warszawa/Piaseczno

Rozpórka - cała prawda

Postprzez minciu 17 sty 2011, 00:50

HC do sztywnych nie należy. W zimie przy toczeniu się po wybojach słychać BARDZO WYRAŹNIE jak pracuje cała karoseria. Wszystko sobie skrzypi itp. A przednia szyba jak miałem pękniętą, to szybko powiększał się pajączek. Dla porównania AlfaRomeo 156 nie miało takich tendencji. Tam w celu usztywnienia karoserii w sedanie, nawet tylna kanapa się nie składała. Możliwe, że jedna rozpórka w HC to za mało, w celu usztywnienia karoserii. ( na przykładnie RD/RD2 )
Samochód: nie posiadam/inny (2002) || galeria: viewtopic.php?f=22&t=4503
Podpis: BYŁ: HC RD 2.0 ~ ~ BYŁ: HC RD2 2.0
minciu (Moderator)
 
 
Posty: 3039
Otrzymał podziękowań: 20 razy
Dołączył(a): 17 sty 2008, 14:03
Lokalizacja: Bolesławiec
opcje: , www

Rozpórka - cała prawda

Postprzez k.szakul 17 sty 2011, 01:16

Jak dla mnie problem trzasków i skrzypienia plastików leży po stronie tyłu auta, I tu najlepszym przykładem jest 350z który posiada coś w rodzaju rozpórki tylnych amortyzatorów kosztem przestrzeni ładunkowej, u nas tego nie ma ale za to możesz zawsze wsadzić lodówkę w razie przeprowadzki, coś za coś. Przydałoby się coś szybkiego demontażu :mrgreen: bo zdarza mi się korzystać z przestrzeni po rozłożeniu siedzeń.
Ostatnio edytowano 17 sty 2011, 15:36 przez k.szakul, łącznie edytowano 1 raz
Samochód: nie posiadam/inny
k.szakul
 
 
Posty: 945
Otrzymał podziękowań: 30 razy
Dołączył(a): 9 lut 2009, 16:40
Lokalizacja: --

Rozpórka - cała prawda

Postprzez BartBartez 17 sty 2011, 11:16

k.szakul składasz sobie 350tkę? :D
Jeśli chodzi o RD to są dostępne rozpórki tylnych kielichów od Lantry. Na dole to już chyba nie ma co usztywniać.
Natomiast z przodu można się pokusić o rozpórkę dolną - tylko po co to komu? Gdzie to wykorzystać?
Lepiej zainwestować w porządne hamulce.
Samochód: HC RD 2.0 16V (1998)
Podpis: Obrazek Obrazek
BartBartez
 
Avatar użytkownika
 
Posty: 1113
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Dołączył(a): 11 kwi 2008, 16:27
Lokalizacja: Gryfino

Rozpórka - cała prawda

Postprzez minciu 25 maja 2011, 20:50

http://moto-poludnie.pl/forum/archive/i ... ad-38.html fajne zobrazowanie działania rozpórek :) Polecam do wglądu:)
Samochód: nie posiadam/inny (2002) || galeria: viewtopic.php?f=22&t=4503
Podpis: BYŁ: HC RD 2.0 ~ ~ BYŁ: HC RD2 2.0
minciu (Moderator)
 
 
Posty: 3039
Otrzymał podziękowań: 20 razy
Dołączył(a): 17 sty 2008, 14:03
Lokalizacja: Bolesławiec
opcje: , www

Re: Rozpórka - cała prawda

Postprzez lamina 28 lip 2011, 15:05

BartBartez napisał(a):k.szakul składasz sobie 350tkę? :D
Jeśli chodzi o RD to są dostępne rozpórki tylnych kielichów od Lantry. Na dole to już chyba nie ma co usztywniać.
Natomiast z przodu można się pokusić o rozpórkę dolną - tylko po co to komu? Gdzie to wykorzystać?
Lepiej zainwestować w porządne hamulce.

a jaka racje bytu ma w HC RD przednia dolna rozporka i gdzie niby miala by byc przykrecona i co usztywniac? zawieszenie w HC RD jest na stalowej bardzo solidnej kołysce spinającej obie strony auta i na niej dodatkowo lezy silnik, bardzo sztywne rozwiazanie... dolna rozporke daje sie w autach ktore takiej kolyski nie maja !!!!
Samochód: nie posiadam/inny (2011) || galeria: viewtopic.php?f=21&t=6737
lamina
 
 
Posty: 146
Otrzymał podziękowań: 1 razy
Dołączył(a): 2 lis 2010, 16:50
Lokalizacja: Pruszków

Rozpórka - cała prawda

Postprzez BartBartez 29 lip 2011, 09:57

lamina masz całkowitą rację. Widocznie pisząc poprzedni post miałem przed oczami inne zawieszenie (za dużo aut robię i mi się w głowie pie....)
Samochód: HC RD 2.0 16V (1998)
Podpis: Obrazek Obrazek
BartBartez
 
Avatar użytkownika
 
Posty: 1113
Otrzymał podziękowań: 2 razy
Dołączył(a): 11 kwi 2008, 16:27
Lokalizacja: Gryfino

Re: Rozpórka - cała prawda

Postprzez lamina 29 lip 2011, 14:22

BartBartez napisał(a):lamina masz całkowitą rację. Widocznie pisząc poprzedni post miałem przed oczami inne zawieszenie (za dużo aut robię i mi się w głowie pie....)

a co za tym idzie.....
jesli mamy nizzszy profil opony niz fabryczny, twardzsze amortyzatory to rozporka gorna nie jest wcale takim bajerem... przy zalozeniu ze nie jest to badziew ozdobny z allegro i nie ma luzow na zadnym mocowaniu.... najlepiej jak jest regulowana.. pozwoli napewno zaoszczedzic popekanych kielichow przez kilka tak dluzej.. oczywiscie ma racje bytu przy sprawnych tulejach wachaczy i lozyskach mcpersona.
Samochód: nie posiadam/inny (2011) || galeria: viewtopic.php?f=21&t=6737
lamina
 
 
Posty: 146
Otrzymał podziękowań: 1 razy
Dołączył(a): 2 lis 2010, 16:50
Lokalizacja: Pruszków

PostTen post został usunięty przez WhiteSmurff 1 lis 2011, 21:24.

PostTen post został usunięty przez WhiteSmurff 1 lis 2011, 21:24.

PostTen post został usunięty przez WhiteSmurff 1 lis 2011, 21:24.

PostTen post został usunięty przez WhiteSmurff 1 lis 2011, 21:23.

PostTen post został usunięty przez WhiteSmurff 1 lis 2011, 21:23.

Rozpórka - cała prawda

Postprzez corsaire77 29 wrz 2013, 11:18

Pamiętam, jak parę osób wstawiało u nas rozpórki z przodu, zresztą faktycznie chińskie i bez prawidłowego mocowania.

Problem w tym, że przy samochodzie podsterownym z tendencją płużenia, rozpórka z przodu tylko potęguje ten efekt. :esad:

Do charakterystyki GK pasuje za to tylny "anti-roll bar" (patrz rysunek kolegi kszakul) - był zresztą zestaw Kayaba.
Samochód: nie posiadam/inny (2015)
Galeria zewnętrzna: https://plus.google.com/photos/10882490 ... banner=pwa
Podpis: Obrazek
corsaire77
 
Avatar użytkownika
 
Posty: 1488
Otrzymał podziękowań: 14 razy
Dołączył(a): 28 kwi 2008, 21:29
Lokalizacja: Warszawa

Rozpórka - cała prawda

Postprzez psysitec 15 maja 2016, 18:32

lamina ma rację :
rd1 rd2 przy 17 felgach i niskim profilu , spręzynach obnizających 5 cm to bez rozpórki najechane po dziurach

sprawdzone przetestowane
Samochód: HC RD2 1.6 16V (2001)
Galeria zewnętrzna: http://images40.fotosik.pl/1649/ccf2a74483cdc82agen.jpg
Podpis: Obrazek
psysitec (Klubowicz)
Klubowicz
 
 
Posty: 485
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Dołączył(a): 18 maja 2010, 17:27
Lokalizacja: Żywiec


Powrót do Mechaniczny

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość